Ronde 8: Kooistra uitblinker bij EDC
EDC moest hard werken tegen DVSB 2 uit Soest: 15-9. De snelle achterstand werd meteen weer weggewerkt door clubkampioen Gerard Vink. ‘De score ging tot 6-6 gelijk op’, sprak teamleider Luit Haan. ‘De winstpartij van Gerrit Kooistra heeft ons erdoor gesleept.’ Kooistra (63), al sinds mensenheugenis lid van EDC en de nestor in de hoofdmacht, buitte zijn voordeel nauwgezet uit. Met een doorloop naar dam als verdiende bekroning. De strijd op de hoogste borden bleef in evenwicht. Michel Koop, topscorer in de tweede klasse B, moest in remise berusten. Ook Gino Schirinzi, eerder in de week de trotse winnaar van het jaarlijkse H.C. Voogd-toernooi in Enschede, kwam er niet door. De tegenstander van Harry Veldman wilde ook na zes uur spelen van geen wijken weten. De arbiter had al nieuwe notatiebiljetten aangerukt. DE DSVB-speler bezweek uiteindelijk voor de aandrang van zijn geďrriteerde clubgenoten. ‘Het eindspel is niet meer te redden en wij gaan naar huis’, was het sein voor zijn overgave.

Bron: De Twentsche Courant Tubantia 13 januari 2003, Regiosport Enschede – Haaksbergen, pag. 11.