door Gino Schirinzi

Ronde 1: EDC 1 verspeelt voorsprong tegen Vorden2

Het eerste team van EDC is in de landelijke tweede klasse B gestart met een 14-14 gelijkspel tegen het tweede team van Vorden. Opmerkelijk detail: op de bovenste 4 borden wonnen alle zwartspelers en op de onderste 4 borden alle witspelers.
Vernieuwd:
De indeling van de landelijke damcompetitie, die zaterdag 21 september van start ging, is vernieuwd.
Er wordt nu gespeeld in 1 ereklasse, 1 hoofdklasse, 2 eerste klassen en 5 tweede klassen. De landelijke competities zijn hierdoor dit seizoen met 18 teams uitgebreid, in totaal spelen er nu 102 teams landelijk.
De 5 tweede klassen bestaan uit respectievelijk 12, 10, 10, 12 en 10 teams. De kampioen van elke tweede klasse promoveert automatisch, de nrs. 2 komen vervolgens nog in aanmerking voor een omslachtige regeling m.b.t. promotie- degradatiewedstrijden tegen de nrs. 10/11 uit de 2 eerste klassen. Nadeel van het huidige systeem is dat er vanuit de tweede klasse, evenals het vorige seizoen, geen degradatie mogelijk is naar de provinciale competities. Persoonlijk vind ik deze loskoppeling een achteruitgang en wat mij betreft wordt er weer degradatie mogelijk uit de landelijke tweede klassen.
EDC heeft jarenlang immers prachtige seizoenen gespeeld in de tweede klasse waarbij het vaak een prestatie was om van de 12 teams niet bij de onderste 3 te eindigen.
Eigen arbiter

Dit seizoen is ook nieuw ingevoerd dat de wedstrijden in de tweede klasse niet worden geleid door een KNDB-arbiter. De thuis spelende verenigingen in de tweede klasse zijn verplicht voor elke wedstrijd zelf te zorgen voor een arbiter. EDC-er Jan Velner had namens EDC deze primeur en deed het prima.
Compleet:
Ons eerste was in deze eerste wedstrijd helemaal compleet. Vergeleken met het vorig seizoen is alleen Hans van Gompel nieuw, hij heeft de plaats ingenomen van Bert Slot die voorlopig gestopt is.
Nadat voorzitter Paul van de Veen iedereen welkom had geheten en de wedstrijd een aanvang nam zag het er in het begin niet goed uit. Gerrit Kooistra trapte te snel in een openingscombinatie, kwam daardoor een schijf achter en verloor uiteindelijk kansloos, Ronny Koop won vervolgens na een doorbraak 3-3.
Poker:
Rabin pokerde zich zelf naar winst, halverwege maakte hij een enorme blunder maar zijn tegenstander zag het verbluffend ook niet. Michel Koop versloeg fraai Johan Haijtink, de bondsdirecteur van de KNDB. Binnen 4 uur spelen stonden we met 9-3 voor en leek er een zege in de lucht te hangen.
Teamleider Luit Haan liet zich echter in een klassiek speltype verrassen en verloor waarna Paul van de Veen met remise nog goed wegkwam. Hans van Gompel had na een doorbraak van zijn tegenstander remisekansen maar liet zich in het late eindspel nog verschalken, dus 10-10.
Gerard Vink behaalde hierna een voordelige remise. Roel Janssen had het op bord 1 moeilijk tegen de kopman van Vorden en verloor in het eindspel met een finesse, 11-14. Gino Schirinzi stond na 47 zetten 2 schijven voor en leek gemakkelijk te winnen maar hij koos voor een lastig overmachteindspel. Na bijna 6 uur spelen (2u59m en 2u57m) maakte zijn tegenstander op de 73e zet de beslissende blunder.
Al met al een terechte uitslag tegen een medekanshebber op een van de bovenste twee plaatsen.